top of page
תמונת הסופר/תרועי ברנשטיין

מסע מחשבתי, יד ביד: סקירת הספר 'המחשבה היהודית לגווניה'

״חיפוש האלוהים, אם כן, הוא חיפוש אחרי טוב אובייקטיבי, אמת אובייקטיבית״.

פרופ' שלום רוזנברג, שהלך לעולמו מוקדם יותר השנה. (צילום מסך)
שם הספר: המחשבה היהודית לגווניה - מן הכוזרי ועד ללוינס, פרקי יסוד בהגות היהודית שם המחבר: שלום רוזנברג הוצאת הספרים: מגיד ערכו: רועי הורן ואיתן אברמוביץ' מספר עמודים: 725 מחיר: 128 ש"ח

רבי יהודה הלוי, הנביא מוחמד, שפינוזה ומרטין לותר קינג (זה של הנצרות, לא שהיה נגד גזענות), נכנסים לבר. נשמע כמו התחלה של בדיחה, אני יודע. וזאת יכולה להיות חתיכת בדיחה מצחיקה. אבל הפעם לא מדובר בבדיחה, אלא במעין תקציר לספר שאני מתרגש לסקור בפניכם היום: המחשבה היהודית לגווניה, מאת פרופ' שלום רוזנברג ז"ל.

אלה העוקבים באדיקות אחרי הביקורות המתפרסמות באתר (דהיינו, כולם), ודאי זוכרים כי כבר נכתבה סקירה על ספר אחר של פרופ' רוזנברג מעל דפי אתר זה, ביקורת על ספרו גשר צר: אמונה בעולם של ספק על פי ר' נחמן מברסלב, שקיבל את שבחיי. לצערי, ולצער העם היהודי והעולם כולו, פרופ' שלום רוזנברג הלך לעולמו מספר חודשים לאחר מכן, בשיבה טובה, והותיר אחריו מאות תלמידים וממשיכי דרכו הפילוסופית־מחשבתית הייחודית. המרצה הדגול והוגה הדעות הייחודי נדם.

ובחודש הספר האחרון שבא עלינו לטובה, התבשרנו בבשורה נהדרת. הוצאת מגיד הוציאה את אחד מספריו הישנים של הפרופסור - בעקבות הכוזרי: פרקי יסוד במחשבת ישראל - שיצא בשנת 1991, במהדורה חדשה, מורחבת ומעודכנת, הלא היא הספר שאותו אני עומד לסקור בחיבור זה, ששמו כבר הוזכר קודם, המחשבה היהודית לגווניה.

אני אומר מראש: זאת לא הולכת להיות סקירה ארוכה במיוחד. חשבתי על כך רבות, ואני, מה לעשות, לא מומחה לפילוסופיה או למחשבת ישראל, ועל כן, החלטתי לתת פה סקירה ונקודות שאהבתי בספר. מה גם שאין זה הוגן לבקר את ספרו של אדם שאינו יכול להשיב לביקורת עליו.

כרך עב כרס, שמכיל 700 עמודים המגוללים בתוכם חיי הגות שלמים. כריכת הספר.

אין ספק, לסקור את המחשבה היהודית לגווניה, גם אם מתחילים משלב יחסית "מאוחר" של רבי יהודה הלוי, אין זו משימה קלה. הבחירה במילה 'גווניה' מסקרנת אף היא, כי אני למשל, הייתי בוחר במילה 'רבדיה' - שכבה הבנויה על שכבה, ביחד ולחוד, ולא גוונים, שלכאורה מייצגים אותם דברים אך במרחבים וצבעים שונים.

אבל נראה שאת פרופ' שלום רוזנברג זה לא הרתיע. בספרו החדש־ישן, הכולל למעלה מ־700 עמודים עמוסים במידע, הוא הציב לעצמו מטרה: לכתוב פרשנות לספר הכוזרי, שכתב רבי יהודה הלוי, ושפרשנות זו תצא מעבר לגבולות הצרים של האמונה שמלמד אותנו ריה"ל בספרו הנודע - שאין להמעיט בחשיבותה כמובן - אלא גם תעסוק בכר נרחב יותר, של, ובכן, המחשבה היהודית לגווניה.

פרופ' רוזנברג פותח בשמה כינסנו לקריאת הספר: ״חיפוש האלוהים, אם כן, הוא חיפוש אחרי טוב אובייקטיבי, אמת אובייקטיבית״. מטרת החיים היא אמונה, והאמונה בא־ל היא היא הטוב האובייקטיבי. על פי הכוזרי - ופרופ' רוזנברג לא מהסס לצדד בכך - זו אמורה להיות מטרת חייו של האדם, לחפש אחרי האלוהים ואחרי האמונה.

וזה לא נגמר רק בכוזרי, אנחנו רואים פה מעין "מצווה" המצווה עלינו פרופ' רוזנברג: התזות של הכוזרי אולי נצחיות, אבל בכל דור ודור עלינו לשנות את הצורה שלהן, ולהמשיך ולחקור אחרי האמונה. החלום של מלך הכוזרי אינו רק חלום, אלא אות וסימן לצאת לחיפוש אחר האלוהים, ללא הפסקה.

בעולם שכזה, של ימינו הפוסט־מודרניים והחילוניים, זה רק נהיה קשה יותר ויותר: מתוך שוק דעות רחב וכמעט אינסופי, עלינו לעבור ולדלות בצורה קפדנית־נקדנית־דקדקנית את האמונה המתאימה לנו.

בלי לסקור פה את כלל הספר - דבר שהוא בגדול, לא אפשרי - אומר ואציין כי המחבר מביא רעיונות נהדרים ומשובבי נפש ומחשבה, כגון משלים על קיום המצוות בין חובה לאהבה, קיום המצוות בהקבלה ליחסי הדוד ורעייתו בשיר השירים, תפיסה של היהדות והמוסר המתכנה "יהודו־נוצרי" כרעיון אוניברסלי, השוואה מאלפת לסיפורי ילדים קלאסיים ועוד.

בהומור, בחן ובידענות אינסופית כמעט, מצליח פרופ' שלום רוזנברג, בעריכתם של רועי הורן ואיתן אברמוביץ', להביא לקרוא הישראלי ספר המדריך אותו בנבכי המחשבה היהודית מאז הכוזרי עד ממש לימינו (כלומר, ישעיהו ליבוביץ'!). לא מדובר בספר קל, פעמים רבות גם חשבתי להתייאש מהקריאה בו, הוא לעיתים כבד, עמוק מדי ודורש ריכוז יוצא דופן. אבל הוא שווה את זה. כמה טוב שישנה מורשת מאיש רוח כל כך גדול.

הספר נמסר לביקורת מהוצאת "מגיד".


Comments


bottom of page